Ο νέος ρόλος της οδοντιατρικής στην καρδιαγγειακή υγεία

by manager
Ο νέος ρόλος της οδοντιατρικής στην καρδιαγγειακή υγεία
 

Ο νέος ρόλος της οδοντιατρικής στην καρδιαγγειακή υγεία

 

Είναι γνωστό εδώ και πολύ καιρό ότι η περιοδοντική νόσος αποτελεί μία μάστιγα για την ανθρωπότητα. Αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα λόγο για τον οποίο οι άνθρωποι χάνουν τα δόντια τους και η απώλεια των δοντιών έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μιας μελέτης, το 47,2% των ενηλίκων ατόμων στις ΗΠΑ (δηλαδή, 64,7 εκατομμύρια άνθρωποι) έχουν περιοδοντίτιδα κάποιου βαθμού. Επιπλέον, η μελέτη βρήκε ότι, μεταξύ των ενηλίκων ηλικίας 65 ετών και άνω, το ποσοστό επικράτησης αυξήθηκε στο 70,1 τοις εκατό. Αυτά τα στατιστικά στοιχεία είναι προφανώς μη αποδεκτά για τους οδοντιάτρους, οι οποίοι προσπαθούν να κινητοποιήσουν τους ασθενείς για φροντίσουν τη στοματική τους υγεία. Ωστόσο, υπάρχουν νεότερες πληροφορίες οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν πολύ αυτούς τους ασθενείς να ακολουθήσουν τις συστάσεις των οδοντιάτρων τους.

Scott Trettenero, DDS
Arthur Molzan, DDS
Thomas Roberts, DDS, PA

Η περιοδοντική νόσος προκαλεί καρδιαγγειακή νόσο

Μία πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη έδειξε ότι η περιοδοντική νόσος προκαλεί πολύ μεγαλύτερη βλάβη στη συνολική υγεία των ανθρώπων σήμερα σε σχέση με το παρελθόν. Η μελέτη αποκάλυψε ότι ορισμένα είδη βακτηρίων που είναι γνωστό ότι προκαλούν περιοδοντική νόσο, είναι επίσης και κύρια αιτία για καρδιαγγειακή νόσο (ΚΑΝ), την κύρια θανατηφόρο πάθηση για άντρες και γυναίκες, παγκοσμίως. Το συμπέρασμα αυτής της μελέτης έχει δυνητικώς επιπτώσεις που μπορούν να σώσουν τη ζωή, δηλώνοντας ότι η οδοντιατρική κατέχει έναν καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη των καρδιακών προσβολών και των εγκεφαλικών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, οι ανεπιθύμητες καρδιαγγειακές επιδράσεις από την περιοδοντική νόσο μπορεί να συνδέονται με κάποια παθογόνα βακτήρια υψηλού κινδύνου: Aggregatibacter actinomycetemcomitansPorphyromonas gingivalisTannerella forsythiaTreponema denticola και/ή Fusobacterium nucleatum. Έχει δειχθεί ότι αυτά τα συγκεκριμένα βακτήρια, τα οποία είναι γνωστό ότι είναι τα πλέον παθογόνα όσον αφορά στην διάσπαση του περιοδοντίου, μετακινούνται από το στοματικό περιβάλλον στη γενική κυκλοφορία, προκαλώντας φλεγμονή των αρτηριών.

Οι ερευνητές μπόρεσαν να προσδιορίσουν ότι αυτά τα βακτήρια προκαλούσαν επίσης ανεξάρτητα καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά. Για να θεωρηθούν ως αιτιολογικοί παράγοντες για ΚΑΝ, έπρεπε να δειχθεί ότι αυτά τα βακτήρια είχαν μία επίδραση σε τρία κοινώς αποδεκτά ουσιαστικά στοιχεία της παθογένεσης της αθηροσκλήρωσης: συγκέντρωση λιποπρωτεϊνών στον ορό, ενδοθηλιακή διαπερατότητα και προσκόλληση των λιποπρωτεϊνών στον έσω χιτώνα των αρτηριών.

Δεν υπάρχουν συμπερασματικές επιστημονικές ενδείξεις ότι οι παθογόνοι μικροοργανισμοί υψηλού κινδύνου που προκαλούν περιοδοντική νόσο μπορούν να επηρεάσουν αυτά τα τρία στοιχεία με ανεπιθύμητο τρόπο. Ως εκ τούτου, είναι εύλογο να δηλωθεί ότι η περιοδοντική νόσος που προκαλείται από υψηλού κινδύνου παθογόνους αποτελεί επίσης μία συμβάλλουσα αιτία αθηροσκλήρωσης. Οι οδοντίατροι που αναγνωρίζουν ότι η περιοδοντική νόσος αποτελεί μία αιτία για ΚΑΝ και τη θεραπεύουν κατάλληλα, μπορούν να προσφέρουν μία σημαντική υπηρεσία για τη μείωση του φόρτου της αρτηριακής νόσου.

«Η περιοδοντική νόσος θεωρείται σήμερα μία ιατρική νόσος», λέει ο Marc Penn, MD, PhD, πρώην διευθυντής της ΜΕΘ στην Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio. Ωστόσο, η περιοδοντική νόσος συνιστά ένα ιατρικό πρόβλημα με μία οδοντιατρική λύση.

Με ποιον τρόπο τα βακτήρια του στόματος προκαλούν συστηματική φλεγμονή

Η βακτηριαιμία με μικρόβια από τη στοματική κοιλότητα έχει τεκμηριωθεί καλά ήδη από το 1954. Η μελέτη-ορόσημο έδειξε ότι η συστηματική εξάπλωση των μικροβίων του στόματος σε όλο το σώμα συμβαίνει συχνά και με ταχύτητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη φλεγμονής (οξείας και χρόνιας), η οποία, σήμερα, αναγνωρίζεται ως ένας κύριος παράγοντας σε πολλές ασθένειες. Η μεγαλύτερη αιτία φλεγμονής του στόματος είναι η παρουσία παθογόνων βακτηρίων και έχει δειχθεί ότι η φλεγμονή του στόματος συνιστά μία μείζονα πηγή συστηματικής φλεγμονής.

Τα βακτήρια εισέρχονται στη συστηματική κυκλοφορία άμεσα και επίσης παράγουν ενδοτοξίνες, όπως οι λιποπολυσακχαρίτες. Αυτές οι ενδοτοξίνες παράγουν φλεγμονώδεις κυτοκίνες, προκαλούν αυξορρύθμιση των ενδοθηλιακών μορίων προσκόλλησης και ενισχύουν τον σχηματισμό θρόμβων αίματος που μπορούν να ευνοήσουν την ανάπτυξη αρτηριακής νόσου και, τελικά, να οδηγήσουν σε μία καρδιακή προσβολή ή ένα εγκεφαλικό. Έχει δειχθεί ότι οι παθογόνοι του στόματος συχνά σχετίζονται με τον σχηματισμό θρόμβων αίματος, που είναι το αποτέλεσμα της αθηροσκλήρωσης.

Σύμφωνα με μία αναφορά από το ScienceDaily, η έρευνα έχει δείξει ότι η περιοδοντική θεραπεία με αντιμικροβιακά πρωτόκολλα μπορεί να είναι χρήσιμη στην επιβράδυνση της εξέλιξης της ΚΑΝ. Η επίδραση της οδοντιατρικής στην υγεία της καρδιάς φαίνεται ότι είναι τόσο σημαντική όσο και η διαχείριση των παραδοσιακών δεικτών καρδιαγγειακής νόσου, όπως η χοληστερόλη και ο δείκτης μάζας σώματος.

Η περιοδοντική νόσος και ο δυνητικός, ως αποτέλεσμα αυτής, κίνδυνος ΚΑΝ πρέπει να αντιμετωπίζεται προσδιορίζοντας και στοχεύοντας στα παθογόνα βακτήρια. Ο μόνος τρόπος για την επιτυχημένη μείωση της φλεγμονής είναι η αποτελεσματική αντιμετώπιση της μικροβιακής πλευράς της νόσου. Προς όφελος της ανάπτυξης πιο αποτελεσματικών περιοδοντικών θεραπειών, η οδοντιατρική θα μπορούσε να εξετάσει την υιοθέτηση κάποιων από το «ιατρικό μοντέλο» για την αντιμετώπιση και την αξιολόγηση των φλεγμονών ως μία προσθήκη στις υφιστάμενες θεραπείες. Οι τρέχουσες θεραπείες στην οδοντιατρική αφορούν κυρίως στη βελτίωση των ανατομικών μετρήσεων και, στην ουσία, αγνοούν τη μικροβιακή επίπτωση της νόσου.

Δυστυχώς, έχει δειχθεί ότι οι μη αντιμικροβιακές περιοδοντικές θεραπείες είναι ανεπαρκείς όσον αφορά στην εξάλειψη αυτών των παθογόνων βακτηρίων. Με την παραδοσιακή μηχανική θεραπεία (δηλαδή, αποτρύγωση και ριζική απόξεση), το βιοϋμένιο του στόματος και το μικροβιακό φορτίο επανέρχονται στα προθεραπευτικά επίπεδα σε μόλις 3 έως 7 ημέρες. Είναι προφανές ότι η κατάλληλη διαχείριση αυτών των παθογόνων απαιτεί επιπλέον ενέργειες, συμπεριλαμβανομένης της πρόβλεψης για αντιμικροβιακή θεραπεία. Ευτυχώς, σήμερα υπάρχουν διαθέσιμες τεχνολογίες που βοηθούν τους οδοντιάτρους να διαγιγνώσκουν σωστά και να παρακολουθούν τα επίπεδα των βακτηρίων που υπάρχουν στο στόμα των ασθενών τους. Υπάρχουν μόνο περίπου μία δεκάδα βακτήρια που είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονώδη αντίδραση η οποία είναι άμεσα υπεύθυνη για την προσβολή του περιοδοντίου και, από αυτά τα συγκεκριμένα παθογόνα, πέντε έχει δειχθεί ότι προκαλούν ανεξάρτητα ΚΑΝ. Μπορεί να γίνει εύκολα μία απλή καλλιέργεια ή ένα βακτηριακό τεστ DNA για να προσδιοριστούν οι αιτιολογικοί παράγοντες που εμπλέκονται σε κάθε περιστατικό. Υπάρχουν εμπορικά διαθέσιμες αρκετές διαγνωστικές δοκιμασίες και βρίσκονται υπό ανάπτυξη διάφορα τεστ εξειδικευμένης θεραπείας.

Η γνώση των ακριβών μικροοργανισμών μπορεί να καθοδηγήσει στη συνέχεια την επιλογή των τρόπων θεραπευτικής αντιμετώπισης. Το τελικό στοιχείο στην παρακολούθηση των θεραπευτικών αποτελεσμάτων του ιατρικού μοντέλου περιλαμβάνει απλώς τη μεταθεραπευτική επανάληψη των εργαστηριακών δοκιμασιών για τον έλεγχο της παρουσίας των αιτιολογικών παραγόντων. Η θεραπευτική επιτυχία επιτυγχάνεται όταν η αρχική θεραπεία ή οι επακόλουθες θεραπείες συντελούν στην πλήρη εκρίζωση των αιτιολογικών παραγόντων ή τη μείωσή τους σε επίπεδα που βρίσκονται κάτω από τα καθιερωμένα όρια κινδύνου.

Συμπέρασμα

Η ιδέα ότι η περιοδοντική νόσος κατέχει μία αιτιολογική θέση στη σχέση της με την ΚΑΝ σήμερα γίνεται ταχύτατα αποδεκτή. Οι οδοντίατροι έχουν μία νέα και μεγαλύτερη ευθύνη να κινητοποιούν τους ασθενείς τους να φροντίζουν τα περιοδοντικά τους προβλήματα. Πλέον, δεν είναι μόνο το στοματικό περιβάλλον που βρίσκεται σε κίνδυνο από αυτά τα φονικά βακτήρια και οι ασθενείς που κατανοούν αυτούς τους κινδύνους είναι πιο πιθανόν να αποδεχθούν τη θεραπεία. Οι γιατροί πρέπει να προσβλέπουν στην οδοντιατρική για την παροχή αυτής της λύσης όσον αφορά στην ΚΑΝ. Αυτό θα περιλαμβάνει τη θεραπεία του 50 έως 60% των ασθενών τους που έχουν περιοδοντική νόσο και βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο για καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό. Τι θα γίνει εάν αύριο αλλάξουν οι οδηγίες αναφορικά με την καθιερωμένη φροντίδα και απαιτείται οι γιατροί να αντιμετωπίζουν την περιοδοντική νόσο ως αιτιολογικό παράγοντα για ΚΑΝ; Είναι η οδοντιατρική έτοιμη να απαντήσει επαρκώς στις απαιτήσεις;

Βιβλιογραφία

  1. Eke PI, Dye BA, Wei L. Prevalence of periodontitis in adults in the United States: 2009 and 2010. J Dent Res. 2012;91(10):914-920.
  2. Bale B, Doneen A, Vigerust DJ. High-risk periodontal pathogens contribute to the pathogenesis of atherosclerosis. Postgrad Med J. 2017;93:215-220.
  3. Bale B, Doneen A. Beat the Heart Attack Gene. New York, NY: Turner Publishing; 2014.
  4. COBE HM. Transitory bacteremia. Oral Surg Oral Med Oral Pathol. 1954;7(6):609-615.
  5. Pessi T, Karthunen V, Karjalainen PP, et al. Bacterial signatures in thrombosis aspirates with myocardial infarction. Circulation. 2013;127(11):1219-1228.
  6. Petersilka GJ, Ehmke B, Flemmig TF. Antimicrobial effects of mechanical debridement. Periodontol 2000. 2002;28:56-71.
  7. University of Sydney. Treating gum disease improves vascular health in Indigenous Australians: study. ScienceDaily Website. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140626101710.htm. Published June 26, 2014. Accessed August 16, 2018

 

Ουλίτιδα: O ύπουλος εχθρός

by manager
 
Ουλίτιδα : O ύπουλος εχθρός

 

 

Ουλίτιδα: O ύπουλος εχθρός

 

Όταν δεν τηρείται αποτελεσματική καθημερινή στοματική υγιεινή, η βακτηριδιακή πλάκα αρχίζει και συσσωρεύεται επάνω στα δόντια και προξενεί φλεγμονή στα ούλα.

Τα συμπτώματα της ουλίτιδας περιλαμβάνουν ερυθρότητα, πρήξιμο ή/και αιμορραγία των ούλων. Αυτά όμως τα συμπτώματα μπορεί να μην εμφανίζονται πάντα – ειδικά στους καπνιστές, που έχουν μειωμένη αιματική παροχή στα ούλα τους.

Μια ουλίτιδα που παραμένει αθεράπευτη μπορεί να εξαπλωθεί στο κόκκαλο κάτω από τα ούλα, όπου η φλεγμονή (τμήμα της φυσιολογικής ανοσολογικής απόκρισης του οργανισμού) μπορεί να κάνει το κόκκαλο να συρρικνωθεί και να εξαφανιστεί. Όσο το κόκκαλο μειώνεται γύρω από τη ρίζα του δοντιού, τόσο μειώνεται και ο περιοδοντικός σύνδεσμος.

Στις βαριές περιπτώσεις περιοδοντικής νόσου, εξαφανίζεται η σύνδεση μεταξύ οστού και δοντιού, έτσι το δόντι παύει να είναι λειτουργικό και μπορεί και να πέσει.

Η αγωγή της νόσου των ούλων προσλαμβάνει διαφορετικές μορφές, ανάλογα με τη σοβαρότητα του προβλήματος. Συνήθως αρχίζει με έναν σε βάθος καθαρισμό των επιφανειών δοντιού – ρίζας, ακριβώς κάτω από τη γραμμή των ούλων για την αφαίρεση της πλάκας και της τρυγίας (σκληρή πλάκα).

Μερικές φορές χρειάζεται να ανοίξει ένας μικρός κρημνός ουλικού ιστού για την προσπέλαση και τον καθαρισμό της προσβεβλημένης περιοχής. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν αντιβιοτικά, τοπικά στον ιστό με βλάβη.

Στην περίπτωση σημαντικής απώλειας οστού ή ουλικού ιστού, μπορούμε να τους αναπλάσουμε χρησιμοποιώντας διάφορες μοσχευματικές τεχνικές που έχουν πια γίνει ρουτίνα στην οδοντιατρική.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, μπορεί να χρειαστεί επίσης να συνδέσουμε προσωρινά το κινητικό δόντι με τα παρακείμενα δόντια.

Αυτή η διαδικασία, που λέγεται ναρθηκοποίηση, βοηθάει στη στήριξη των κινητικών δοντιών μέχρι να επουλωθούν αρκετά οι ιστοί γύρω απ’ αυτά ώστε να τα συγκρατούν πάλι στη θέση τους.

Η ναρθηκοποίηση δυσκολεύει τον καθαρισμό των δοντιών και γι’ αυτό είναι σημαντικό να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στη στοματική υγιεινή μέχρι να αφαιρεθεί ο νάρθηκας.

Βοηθήστε τους ασθενείς σας να πουν το ναι!

by manager
 

Βοηθήστε τους ασθενείς σας να πουν το ναι!

 
 
 
Βοηθήστε τους ασθενείς σας να πουν το ναι!
 
 

Τα τελευταία δύο χρόνια είναι σίγουρα δύσκολη εποχή, και πολλοί από εμάς δικαιολογημένα ανησυχούμε για το τι σημαίνει όλο αυτό για το μέλλον των επιχειρήσεών μας. Η επιπρόσθετη αδυναμία των συστημάτων που ήδη πάλευαν πριν από την πανδημία του COVID-19 μεγεθύνθηκε ακόμα περισσότερο και αυτό σίγουρα δεν μας βοηθά να επανακτήσουμε τον αριθμό ασθενών μας.

Από την αρχή της πανδημίας, εμείς ως οδοντιατρικοί επαγγελματίες έχουμε καταβάλει μεγάλη προσπάθεια να κάνουμε τους ασθενείς μας να νιώθουν ασφαλείς και προστατευμένοι έτσι ώστε να μπορούν να διατηρούν σωστά τη στοματική τους υγεία υποβαλλόμενοι σε οποιαδήποτε θεραπεία χρειάζεται. Όμως, το να γνωρίζουμε πώς να εκτελούμε άριστα μία οδοντιατρική θεραπεία και το να έχουμε τη δυνατότητα να παρέχουμε θεραπεία στους ασθενείς μας είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Το να προγραμματίζουμε τους ασθενείς για τη θεραπεία που συνιστούμε μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία των ιατρείων μας. Το ποσοστό αποδοχής θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο του 80% για τους παλιούς ασθενείς και μεταξύ του 50% και του 75% για τους νέους ασθενείς.

Είναι επιτακτικής σημασίας να αφιερώνουμε χρόνο για να εξηγούμε σε κάθε ασθενή το γατί χρειάζεται τη συγκεκριμένη θεραπεία και πρέπει να βάζουμε τα δυνατά μας για να απαντούμε σε όλα τα ερωτήματά του. Παρόλο που λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες όσον αφορά τη θεραπεία που προτείνεται, πολλοί ασθενείς φεύγουν από το ιατρείο χωρίς να κλείσουν ραντεβού για τη θεραπεία- για να μην έχουμε νέα ποτέ πια από κάποιους. Ενώ αυτό μπορεί να είναι μία αρκετά απογοητευτική κατάσταση, μπορεί επίσης να είναι μία ευκαιρία για να κάνουμε βελτιώσεις στο σύστημά μας για να αυξήσουμε το ποσοστό αποδοχής των περιστατικών.

Εάν θέλουμε οι ασθενείς να αποδέχονται τη θεραπεία, πρέπει να κατανοούμε πλήρως τι είναι αυτό που πραγματικά επιθυμούν. Όταν θα έχουμε τις ίδιες προτεραιότητες με τους ασθενείς μας, το ποσοστό αποδοχής των περιστατικών στα ιατρεία μας θα αυξηθεί. Οι ασθενείς θα νιώθουν να έχουν περισσότερο τον έλεγχο της διαδικασίας και θα εκτιμούν το ότι έχουμε πλήρως κατανοήσει τις ανάγκες και τις αξίες τους- καλλιεργώντας έτσι την αφοσίωση και την εμπιστοσύνη. Δεν θα νιώθουν την πίεση να αποδεχτούν μία θεραπεία που δεν θέλουν πραγματικά. Αντίθετα, θα αποδέχονται πρόθυμα μία θεραπεία που θα τους βοηθήσει να εκπληρώσουν τους στόχους τους για τη στοματική υγεία.

Ενασχόληση με τους ασθενείς

Η αποτελεσματική ακρόαση είναι το κλειδί για να ανακαλύψουμε το κίνητρο των ασθενών, τι πιστεύουν για το χαμόγελό τους και τι είναι αυτό που θα ήθελαν να βελτιώσουν. Δεν πρόκειται για πώληση οδοντιατρικής. Πρόκειται για γνωριμία με τους ασθενείς μας και ακόμα και για συνεργασία μαζί τους για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μία κατάσταση σίγουρης επιτυχίας. Το να κάνουμε ερωτήσεις, ιδιαίτερα ανοιχτού τύπου, μπορεί να ενθαρρύνει τους ασθενείς να επικοινωνήσουν τις επιθυμίες τους όσον αφορά τη στοματική υγεία, για παράδειγμα:

  • Σε μία κλίμακα 1-10 (με το 1 να είναι κακή και το 10 άριστη), τι επίπεδο στοματικής υγείας θα θέλατε να επιτύχετε;
  • Έχετε αντιμετωπίσει ποτέ πρόβλημα με τη μάσηση, ή είχατε ποτέ πόνο στο στόμα ή στα δόντια;
  • Πόσο σημαντικό είναι το χαμόγελό σας για εσάς και για την αυτοπεποίθησή σας όταν αλληλεπιδράτε με τον κόσμο, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο;
  • Εάν είχατε ένα μαγικό ραβδί, τι θα θέλατε να αλλάξετε στο χαμόγελό σας, εάν υπάρχει κάτι που θα θέλατε να αλλάξετε;
  • Η διατροφή επηρεάζει τη στοματική υγεία. Θα μπορούσατε να μου μιλήσετε σας παρακαλώ για τη διατροφή σας;

Εμείς οι οδοντίατροι μπορεί να είμαστε άριστοι κλινικοί και οι καλύτεροι στο σχέδιο θεραπείας, αλλά η παρουσίαση των σχεδίων θεραπείας στον ασθενή είναι κάτι που αναθέτουμε καλύτερα σε ένα καλά εκπαιδευμένο μέλος του προσωπικού. Για παράδειγμα, το να έχουμε έναν συντονιστή θεραπειών που αναλύει κάθε λεπτομέρεια με τον ασθενή σε ένα άνετο, ήσυχο περιβάλλον, δίνοντάς του την ευκαιρία να κάνει ερωτήσεις χωρίς να νιώθει πιεσμένος από το χρόνο, μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικό.

Οι συζητήσεις που υποστηρίζονται με ψηφιακά εργαλεία για την επίδειξη των θεραπευτικών επιλογών με οπτικά μέσα επίσης βοηθούν τους ασθενείς να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα της θεραπείας που προτείνεται και να τους βοηθούν να νιώσουν μεγαλύτερη σύνδεση με το ιατρείο, το οποίο φυσικά τους κάνει να νιώθουν πιο άνετα για να προγραμματίσουν τη θεραπεία. Εάν θέλουμε να αυξήσουμε την αποδοχή των περιστατικών στο ιατρείο μας, θα πρέπει να ρωτάμε για την τελική απόφαση του ασθενή μετά από την παρουσίαση της προτεινόμενης θεραπείας και να διερευνούμε τα τυχόν εμπόδια για την αποδοχή μαζί με τον ασθενή.

Οδοντιατρικές φοβίες

Δυστυχώς, οι οδοντιατρικές φοβίες είναι συνήθεις και συχνά αποτρέπουν τους ασθενείς από το να λάβουν τη θεραπεία που χρειάζονται. Όταν οι ασθενείς βλέπουν φωτογραφίες του πριν και του μετά από παρόμοια περιστατικά που έχουμε ολοκληρώσει, αυτό μπορεί να βοηθήσει να μετριάσουμε το φόβο τους και να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους, κάνοντας πιο πιθανό το να αποδεχθούν τη θεραπεία. Είναι επιτακτικής σημασίας να κατανοήσει ο ασθενής τι ακριβώς περιλαμβάνει η θεραπεία και πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε να έχει άνεση. Αυτό περιλαμβάνει να κάνουμε ερωτήσεις για τις ανησυχίες του, καλύπτοντας τις πιθανές συνέπειες του να μην υποβληθεί σε θεραπεία και εστιάζοντας στα πλεονεκτήματα της προτεινόμενης θεραπείας.

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι σχεδόν το 68% εκείνων που απέφυγαν ή καθυστέρησαν επισκέψεις στον οδοντίατρο έδωσαν ως κύριο λόγο τα έξοδα. Ενώ δόθηκαν διάφοροι λόγοι, το κόστος του να πάει κανείς στον οδοντίατρο αναφέρθηκε με μεγαλύτερη από διπλάσια συχνότητα από οτιδήποτε άλλο. Οι περισσότεροι ασθενείς δεν αποταμιεύουν χρήματα ιδιαίτερα για οδοντιατρική θεραπεία και δεν έχουν ιδέα για το πώς θα πληρώσουν τη θεραπεία. Από την εμπειρία μου, εάν δεν πονούν, οι ασθενείς συχνά πείθουν τον εαυτό τους ότι δεν χρειάζονται θεραπεία, το οποίο αναπόφευκτα οδηγεί σε πιο πολύπλοκα προβλήματα και σε επιπρόσθετα κόστη στο μέλλον.

Θα πρέπει να αφιερώνουμε χρόνο στο να ενημερώνουμε τους ασθενείς λεπτομερώς για το κόστος, εξασφαλίζοντας ότι κατανοούν την αξία της θεραπείας που παρέχουμε. Εάν είναι επειδή δεν βλέπουν πραγματικά την αξία της θεραπείας, θα πρέπει να τους ενημερώνουμε για την κατάστασή τους και για τις πιθανές συνέπειες του να μην υποβληθούν στη θεραπεία. Όταν οι ασθενείς κατανοήσουν γιατί χρειάζονται θεραπεία, η τιμή γίνεται λιγότερο εμπόδιο. Στην πολιτική του ιατρείου μας, θα πρέπει να προσφέρουμε διαφορετικές επιλογές χρηματοδότησης στους ασθενείς μας, δείχνοντάς τους ότι είμαστε επίσης έτοιμοι να τους στηρίξουμε.

Έλλειψη χρόνου

Η έλλειψη χρόνου είναι ένας συνήθης λόγος για την καθυστέρηση της θεραπείας. Όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, οι ασθενείς μας είναι συχνά πολυάσχολοι και μπορεί να ξεχάσουν να καλέσουν για να κλείσουν ραντεβού για τη θεραπεία όταν θα φύγουν από το ιατρείο, κάποιες φορές παρόλο που γνωρίζουν τη σημαντικότητα της οδοντιατρικής τους υγείας και τη σημαντικότητα ή το επείγον της προτεινόμενης θεραπείας. Για να το ξεπεράσουμε αυτό, μπορούμε να εκπαιδεύσουμε το συντονιστή θεραπειών μας να επικοινωνεί με τον ασθενή δύο ημέρες ή μία εβδομάδα μετά από την αρχική παρουσίαση του περιστατικού. Με αυτόν τον τρόπο, η συζήτηση είναι ακόμα φρέσκια στο μυαλό του ασθενή.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα τηλεφωνήματα ως μία ευκαιρία να ενημερώσουμε τους ασθενείς ακόμα περισσότερο και να απαντήσουμε σε οποιουσδήποτε εμμένοντες προβληματισμούς. Οι ασθενείς θα εκτιμήσουν την έξτρα προσπάθεια και θα κατανοήσουν καλύτερα τη συνιστώμενη θεραπεία και το γιατί είναι απαραίτητη.

Αποτελεσματικό πρόγραμμα επανακλήσεων και συγκράτησης

Η συγκράτηση ενός παλιού ασθενή είναι πολύ ευκολότερη και πιο οικονομικά αποδοτική από την προσέλκυση ενός νέου ασθενή, οπότε είναι απαραίτητο να επενδύουμε χρόνο και προσπάθεια σε μία αποτελεσματική στρατηγική επανακλήσεων και συγκράτησης των ασθενών. Σε ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα επανακλήσεων και συγκράτησης, οι ασθενείς θα πρέπει να επισκέπτονται το ιατρείο δύο φορές το χρόνο.

Η στρατηγική επανακλήσεων και συγκράτησης θα πρέπει να περιλαμβάνει την ενημέρωση των ασθενών για τις υπηρεσίες του ιατρείου και για την αξία της συνεχούς φροντίδας που παρέχει η ομάδα. Αυτό περιλαμβάνει τις εκπληκτικές προόδους στα οδοντιατρικά υλικά και στις ψηφιακές τεχνολογίες και τις διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές. Είναι σημαντικό να δίνουμε έμφαση στην βελτιωμένη εμπειρία του ασθενή και στα ταχύτερα αποτελέσματα που μπορούν να επιτευχθούν με αυτά τα εργαλεία.

Συνοψίζοντας, μία αποτελεσματική, δομημένη πολιτική παρουσίασης των περιστατικών εξασφαλίζει ότι οι ασθενείς θα λένε ναι στα σχέδια θεραπείας μας. Αφορά επίσης μία από τις κεντρικές αξίες της οδοντιατρικής, που είναι η δέσμευση για τη στοματική υγεία ως μέρος της γενικής υγείας των ασθενών μας. Όταν κερδίζουμε και συγκρατούμε ασθενείς που εκτιμούν την εργασία μας, θα έχουμε την ευκαιρία να ασκούμε το επάγγελμα με λιγότερο άγχος και περισσότερη χαρά στα ιατρεία μας.

Σημείωση του συντάκτη: Η λίστα της βιβλιογραφίας είναι διαθέσιμη από τον εκδότη.

Dr Kübel Özkut
Dr Kübel Özkut

Σχετικά με τη συγγραφέα

Η Dr Kübel Özkut αποφοίτησε από την Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης στην Τουρκία το 1996 και πήρε το ΜΒΑ της με κατεύθυνση στη διαχείριση της υγειονομικής περίθαλψης από το Πανεπιστήμιο Yeditepe στην Τουρκία το 2003 και το μάστερ στην προσθετική από το Πανεπιστήμιο της Σιένα στην Ιταλία το 2020. Είναι συνεργαζόμενη καθηγήτρια διοίκησης επιχειρήσεων στην οδοντιατρική σχολή του Πανεπιστημίου της Σιένα, διδάσκοντας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδικότητας στις επιστήμες οδοντικής προσθετικής, και επισκέπτρια λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Acıbadem στην Κωνσταντινούπολη. Από το 2009, είναι κλινική διευθύντρια του οδοντιατρικού τομέα στου Νοσοκομείου Maslak του Acıbadem Health Group στην Κωνσταντινούπολη. Τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά της είναι η αισθητική, η προχωρημένη επανορθωτική και η ψηφιακή οδοντιατρική. Δίνει επίσης συμβουλευτική και διαλέξεις πάνω στη διαχείριση οργανισμών υγειονομικής περίθαλψης. Η Dr Özkut είναι πρόεδρος της Τουρκικής Ακαδημίας Αισθητικής Οδοντιατρικής και μέλος της επιστημονικής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Ψηφιακής Οδοντιατρικής, της Ευρωπαϊκής Ένωσης Οστεοενσωμάτωσης και της Ευρωπαϊκής Εταιρίας Αισθητικής Οδοντιατρικής.